1.
Проблеми у галузі
природно-заповідної справи та шляхи їх вирішення
Більшість проблем у галузі заповідної
справи тісно пов’язані із загальними проблемами охорони довкілля та економічною
ситуацією в державі.
Основними проблемами в галузі заповідної
справи в області є наступні.
Низький відсоток заповіданості території
області, що становить лише 2,23 % від площі області. За період 2001-2007 рр.
відсоток заповіданості збільшився лише на 0,17 %, а саме – з 2,06 % до 2,23 %.
Для порівняння відсоток земель природно-заповідного фонду в Херсонській
області, за станом на сьогодні, становить 6,5 %, Одеській - 3,1%. Частка земель
природно-заповідного фонду більшості країн Європи становить від 10 до 25 %,
території України - 4,65 %. За підрахунками вчених, для збереження степових
екосистем та підтримки екологічного балансу в степових регіонах відсоток
заповідності повинен становити приблизно 8-10 % від площі регіону, в залежності
від рівня фонового антропогенного навантаження.
Більшість меж територій та об’єктів ПЗФ не
винесені в натуру (на місцевість). При встановлені меж об’єктів ПЗФ
спостерігається відмова деяких власників та користувачів земельних ділянок
погоджувати проекти землеустрою з організації та встановлення меж об’єктів
природно-заповідного фонду, що ускладнює та затягує процедуру встановлення меж
заповідних об’єктів.
На переважну більшість об’єктів ПЗФ
відсутня земельно-кадастрова документація. В державній статистичній звітності з
кількісного обліку земель (форми 6-зем) землі, яким надано статус об’єктів ПЗФ,
без вилучення їх у землекористувачів, окремо не обліковуються. Землі не
переведені до категорії природно-заповідного та іншого природоохоронного
призначення.
Необхідним є проведення інвентаризації
об’єктів ПЗФ, в першу чергу, що не мають спеціальних адміністрацій (дирекцій),
моніторингу їх стану з метою запобігання негативних змін та порушень
природоохоронного законодавства, оновлення даних про їх природоохоронну
цінність. Інвентаризацію проведено лише на площі, що становить 41 % від
території області, а саме: в Баштанському, Миколаївському, Жовтневому,
Березанському, Очаківському, Березнегуватському, Новоодеському, частково
Снігурівському районах. Роботи з інвентаризації необхідно провести на решті
території області із залученням людей, які брали участь у створенні заповідних
об’єктів, проте недостатня кількість цільових коштів не дозволяє провести
зазначені роботи у повному обсязі.
Внаслідок земельної реформи відбувається
роздержавлення та приватизація земель запасу та земель колишніх колгоспів. Але
значна частина об’єктів ПЗФ створена на таких землях і на сьогодні знаходиться
під загрозою розпаювання для ведення виробничої діяльності без врахування їх
статусу та природоохоронної цінності.
На більшості територій ПЗФ не встановлено
інформаційні та охоронно-межові знаки.
Фіксуються випадки порушень
природоохоронного законодавства на заповідних територіях – самовільна забудова,
створення стихійних звалищ, видобуток будівельних матеріалів (піску, глини),
введення в експлуатацію промислових підприємств за рахунок земель зі складу
природно-заповідного фонду.
Майже усі ці недоліки обумовлені вкрай
недостатнім кадровим та матеріально-технічним забезпеченням напрямку заповідної
справи. Це не дозволяє охопити належною увагою усі 135 об’єктів
природно-заповідного фонду, водно-болотні угіддя міжнародного значення, а також
розширювати заповідний фонд необхідними темпами.
2.
Заповідна справа
має безліч невирішених проблем. У першу чергу це стосується вдосконалення
законодавчої бази, що має відношення до природно-заповідного фонду[2].
Фахівцями в області заповідної справи порушуються питання про посилення
охоронного режиму природних заповідників в напрямку концепції абсолютної
заповідності, а також національних природних парків, біосферних заповідників та
інших об'єктів природно-заповідного фонду. На жаль, через недосконалість
природоохоронного законодавства багато природних заповідників, не кажучи вже
про інші об'єкти природно-заповідного фонду, існують лише на папері[2][3]. Ряд
заповідників і національних парків перетворено на зразкові колгоспи, лісгоспи,
рибгосподарства, мисливські господарства і розважальні комплекси[2][4][3][5].
Істотну шкоду
заповідній справі в Україні завдає екологічний туризм та ідеологія комерційного
використання природних ресурсів природних заповідників та інших об'єктів природно-заповідного
фонду[2] [6] [4][3][5]. Деякі фахівці вважають, що подальше перетворення
об'єктів природно-заповідного фонду може призвести до повторення трагедії 1951
р., коли, за вказівкою Сталіна в СРСР, і в тому числі в Україні, було закрито
близько 100 заповідників[2][7]. Істотною проблемою заповідної справи в Україні
є недостатнє фінансування державою заповідників і національних парків, а також
відсутність державної системи підготовки кадрів для заповідників та
національних парків, в результаті чого на постах керівників об'єктів
природно-заповідного фонду часто опиняються люди, які не мають необхідної
освіти[2].
Ще однією
проблемою є підпорядкованість заповідників і національних парків різним
відомствам, частина з яких не має жодного відношення до охорони природи,
наприклад, Державному управлінню справами Президента України[2]. Застарілою
проблемою є практика проведення регуляційних заходів у природних заповідниках —
санітарних рубок лісу, сінокосіння, регулювання чисельності окремих видів
тварин, що призводить до втрати якості інформаційного ресурсу природних
заповідників і еко
логічного збитку
заповідним екосистемам
Проблема дуже актуальна на теперішній час....
ВідповістиВидалити